МО вчителів зарубіжної літератури та російської мови




Олійник Наталя Павлівна - керівник МО
Пономарьова Валерія Ігорівна
Вовк Любов Олексіївна
Сабчук-Шкарпета Алла Володимирівна
Шумський Марк Леонідович



Сьогодні особливого значення набуває проблема розвитку професійної компетенції вчителів, діяльність яких пов’язана з фаховою поліфункціональністю (поліфункціона́льність (від гр. poly — багато і функція) — поєднання різних функцій в одному співзвуччі), багатопредметністю, розгалуженістю емоційно-комунікативної сфери взаємодії з учнями тощо. Сучасний учитель поряд із навчанням і вихованням учнів виконує культурологічну, соціально-психологічну, розвивальну, дослідницьку, проективну функції, створює умови, що забезпечують освітній і духовний розвиток дітей. Його фахова досконалість вимагає все вищого рівня компетентності, який міг би забезпечити ефективність і результативність педагогічних дій. Сучасній школі необхідні професіонали, здатні працювати в умовах швидкого зростання обсягів наукової інформації, готові опанувати й упроваджувати інноваційні освітні технології, сприяти розвитку пізнавальних і творчих здібностей учнів. Зміни в сучасній українській освіті вимагають від школи визначення нової мети навчання та виховання – розвиток інноваційної особистості, здатної до життєтворчості та самореалізації у нових соціальних умовах, мають на меті пошук шляхів активізації творчих здібностей учителя та учня, на засадах особистісно орієнтованого та компетентісного підходів. Ці проблеми і стали головним методичним завданням науково-методичної роботи нашого навчального закладу.

Методична робота в закладі «Загальноосвітня школа І - III ступенів № 10 м. Вінницької міської ради» у 2014-2015 н.р. здійснюється відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, а також відповідно до структури, завдань, визначених у наказі управління освіти міської ради «Про організацію науково-методичної роботи в навчальних закладах міста Вінниці у 2014-2015 навчальному році», наказі директора школи «Про організацію науково-методичної роботи в закладі у 2014-2015 навчальному році».

Згідно з цього ж наказу роботу МО було спрямовано на реалізацію науково-методичної проблеми школи «Нові освітні технології як чинник формування в учнів позитивної мотивації до навчальної діяльності і як дієвий фактор підвищення результативності навчально-виховного процесу. Формування в учнів громадської відповідальності, духовності, культури, здатної до успішної соціалізації в суспільстві». Робота над цією проблемою підняла на більш високий рівень теоретичну підготовку кожного вчителя, активізувала форми методичної роботи.

У 2014-2015 н.р. МО вчителів світової літератури та російської мови працювало над проблемою: «Формування особистості, здатної до навчання, шляхом використання нових освітніх технологій у процесі викладання світової літератури. Активізація методичної роботи та самоосвіти учителя заради підготовки компетентних конкурентоспроможних випускників, адаптованих до життя у сучасному суспільстві». МО працювало над запровадженням нових, активних форм і методів навчання, передових педагогічних технологій як способів активізації самостійної творчої діяльності учнів. Уся діяльність МО здійснювалась на основі педагогічного аналізу, планування роботи як на поточний період, так і на перспективу згідно з програмою розвитку школи, включаючи багатопланову та різноманітну за змістом і формами роботу з метою забезпечення безперервного зростання професійного рівня вчителів і реалізації науково-методичної проблеми школи. У своїй роботі МО керувалося Положенням про методичні об’єднання, в якому визначено основні напрямки діяльності, а також використовували такі форми роботи, як взаємовідвідування уроків, відкриті уроки, огляд методичної літератури, виставки методичних напрацювань. Працюючи над даною проблемою, члени МО проводили різні заходи, що демонстрували високий рівень теоретичної та практичної підготовки педагогів та сприяли підвищенню результативності навчально-виховного процесу. Вчителями проводились відкриті уроки, позакласні заходи, педагоги були учасниками педагогічних виставок, брали участь у педагогічних конкурсах.

Згідно плану МО проводились засідання МО, на яких вчителі знайомилися з новинками методичної та психолого-педагогічної літератури, обмінювалися досвідом шляхів і методів вивчення літератури з урахуванням доступності творів для учнівського сприйняття, методики аналізу великих за обсягом епічних творів в умовах відсутності достатньої кількості текстів українською мовою. Члени МО розробили завдання для тематичного оцінювання знань та вмінь учнів з предмету, які б забезпечували об’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів і рівня їхньої компетентності і водночас врахували індивідуальний підхід до особистості учнів та сприяли їхньому самовиявленню. Вчителями МО були проведені відкриті уроки з використанням групових форм роботи та елементами інтерактивних технологій.

Було проведено сім засідань МО на яких особливу увагу приділяли тому, яким має бути сучасний урок світової літератури.

Найбільш вдалою формою забезпечення досвіду є відкритий урок. Вчителі світової літератури Вовк Л.О., Шумський М.Л., Олійник Н.П., Пономарьова В.І. під час проведення відкритих уроків продемонстрували досконале володіння предметом, знання методики викладання, прагнули до того, щоб кожний урок був цікавим, аби традиційні форми роботи поєднувалися з інноваційними. Особливо вдалими були відкриті уроки Вовк Любові Олексіївни « Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової. Утілення у творчості Анни Ахматової ознак акмеїзму» 11-Б клас, Олійник Наталії Павлівни «Квінт Горацій Флакк. Оди «До Мельпомени», «До Манлія Торквата»» 8-Б клас, Шумського Марка Леонідовича «Речення. Його основні ознаки» 8-В клас, Пономарьової Валерії Ігорівни «Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Своєрідне розв’язання проблеми дітей і батьків. Формування характеру Деві у надзвичайних обставинах» 7-Б клас. На цих уроках вчителі не тільки вдосконалювали вміння та навики школярів усно та письмово викладати свої думки, а й виховувати свідомого читача, формували естетичні смаки. Вчителі світової літератури створювали належні умови для виявлення обдарованих дітей, спонукали їх до творчої діяльності. Здібні учні брали участь в шкільній, та міській олімпіаді зі світової літератури.

Сучасний етап еволюції людства характеризується революційними досягненнями в науці, які дають поштовх для формування та розвитку новітніх технологій як в сфері абсолютного пошуку істини, так і в удосконаленні якості життя суспільства. Тому актуальним питанням сьогодення є забезпечення умов для розвитку інтелектуального потенціалу нації – позачергової умови науково-технічного прогресу.

На перший план сучасного навчального закладу виходять проблеми пошуку та подальшого розвитку обдарованих учнів, організація їх творчої діяльності для досягнення повної самореалізації в самостійному житті.

З метою реалізації Програми розвитку обдарованої дитини членами МО проводилась робота по створенню життєдайної системи безперервного навчання для досягнення високих освітніх рівнів і забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального потенціалу як найвищої цінності нації.

Вчителі світової літератури створювали належні умови для виявлення обдарованих дітей, спонукали їх до творчої діяльності. Здібні учні брали участь в шкільних, районних та обласних олімпіадах з світової літератури.

Розширенню і поглибленню здобутих на уроках знань, розвитку творчих здібностей учнів сприяє позакласна робота. Про це свідчить вдало підготовлений і проведений тиждень світової літератури (09.02.2015 –13.02.2015 р.).Вся система роботи МО була спрямована на всебічне підвищення кваліфікації професійної майстерності кожного вчителя, на розвиток і підвищення творчого потенціалу.

Учителі світової літератури з метою розвитку творчих здібностей учнів залучають їх також до участі у різноманітних конкурсах різного рівня. У 2015 році вчитель Сабчук-Шкарпета А.В. підготувала дітей до участі у загальноукраїнському творчому конкурсі «Дух Великодня», який проводився фаховим журналом «Зарубіжна література в школах України», за що отримала подяку від редакції журналу. За участь у конкурсі учениці школи Тищенко Вероніка (5-Г клас) та Молодиченко Христина (7-В клас) отримали сертифікати.

У 2014-2015 н. р. наш навчальний заклад посилив співпрацю із Вінницьким інститутом післядипломної педагогічної освіти. На базі школи проводилися практичні заняття для слухачів курсів підвищення кваліфікації ВІППО, зокрема для вчителів світової літератури.

Цікавою і результативною формою методичної роботи в закладі є проведення методично-предметних тижнів. У 2014-2015 н.р. відповідно до плану роботи школи проведено тиждень світової літератури. Учителі проводили відкриті уроки, виховні справи, позаурочні акції, засідання за круглим столом з метою підвищення інтересу учнів до вивчення видатних творів світової літератури.

У центрі уваги вчителів МО перебуває кожна дитина як унікальна особистість, а це вимагає перегляду форм і методів навчання, моделювання таких видів діяльності, які допомагають формувати в учнів стійкий інтерес до навчання. Цьому питанню приділялась особлива увага на засіданнях МО, адже значний відсоток дітей втрачають інтерес до вивчення шкільних предметів у середніх та старших класах. Пошук та використання педагогічних технологій, які б заохочували учнів до вивчення предметів шкільного курсу та участі в позакласній роботі, - є одним із головних завдань членів МО.

З метою підвищення рівня ефективності навчально-виховного процесу вчителі світової літератури приділяють велику увагу здоров`язберігаючим технологіям навчання. Вчителі, що працюють у класах, де впроваджуються такі технології (Пономарьова В. І, Сабчук-Шкарпета А. В.), виконують всі вимоги до викладання за технологіями, які дають можливість зберегти здоров`я дітей: чергують роботу за стоячими та сидячими партами, проводять вправи для збереження зору учнів. Вчителі, що працюють у 5-х класах (Олійник Н.П., Пономарьова В.І., Вовк Л.О.) проводять фізкультхвилинки на кожному уроці.

Найважливішою формою індивідуальної методичної роботи є самоосвіта педагогів. Діяльність вчителів МО з цього питання включала: опрацювання літератури, підготовка доповідей, рефератів, вивчення та впровадження перспективного педагогічного досвіду, аналіз та узагальнення власного досвіду, удосконалення практичної роботи з питань навчального характеру тощо. Складаючи індивідуальний план самоосвіти кожен педагог чітко визначив мету, спрямовану на глибоке та усвідомлене оволодіння знаннями з певної тематики для впровадження їх у практичну діяльність.

Оскільки самоосвіта - добровільний вид роботи, в ній особливо чітко простежується мотиваційна сфера. Усвідомлення себе як особистості, визначення своїх ідеалів, життєвих планів є головною лінією розвитку спонукальних сил самоосвіти. Саме на цьому етапі в учителів формується почуття свободи вибору та відповідальність за обраний шлях, пробуджується бажання досягти певної мети.

На цьому етапі організації вчителі, залежно від обраної форми та засобів самоосвіти, здійснювали відповідні кроки до її реалізації. Цей процес включав в себе організацію пошуку відповідної інформації, здатність до самоорганізації.

На етапі аналізу здійснювався контроль за результатами своєї роботи.

Олійник Н.П. працює над темою: «Розвиток пізнавальної і творчої активності учнів на уроках світової літератури». Відповідно до даної проблеми використовує на уроках різні методи та форми роботи: уроки-заліки, уроки-подорожі, театралізовані уроки, уроки-майстерні, презентації тощо.

Пономарьова В.І. працює над темою: «Вдосконалення викладання світової літератури в умовах впровадження інформаційно-комунікативних технологій.»

На уроках літератури та в процесі підготовки до них вчитель широко використовує електронні засоби отримання та передачі інформації, створює різноманітні презентації літературних творів, діяльності письменників тощо.

Вовк Л.О. працює над темою: «Впровадження проектної діяльності у навчальну роботу учнів на уроках світової літератури.» На уроках та в підготовці до уроків з метою більш ефективного засвоєння навчального матеріалу та розвитку творчих здібностей учнів використовуються різні види проектної діяльності: підбір історичного, літературного, біографічного матеріалу; створення ілюстрацій та ілюстрацій-символів до творів; складання мап літературної творчості письменників; складання різноманітних опорних схем; театралізація уривків з творів; створення власних літературних творів тощо.

Шумський М.Л. працює над темою: « Активізація читацької діяльності учнів у процесі використання на уроках світової літератури екранізації художніх творів» .

Сабчук-Шарпета А.В. працює над темою: «Методика використання можливостей комп’ютерної техніки в самоосвітній діяльності учня на уроках світової літератури». У 2015 році Сабчук-Шкарпета А.В. приймала участь у 11-му загальноукраїнському конкурсі «Вчитель-новатор», за що отримала сертифікат від компанії «Microsoft».

Особлива увага звертається на позакласну роботу з обдарованими дітьми.

Важливою ланкою у педагогічній діяльності є позакласна роботу з предмета, яка допомагає вивільнити дітей, розкрити їхні таланти, творчі вміння і здібності.

Тож за допомогою мистецтва слова ми навчаємо дітей розуміти красу і глибину оточуючого світу, навчаємо їх жити за законами

Любові

Інтелігентності

Творчості

Емоційності

Розуму

Артистизму

Толерантності

Успішності

Радості

Активності

03. 12. 2014 р. в закладі був проведений на високому рівні позакласний захід на місто «Герої Еллади», з метою залучення дітей до літературно – художньої творчості ; розвивати навички художнього читання, акторської майстерності; виховувати почуття прекрасного, високі моральні ідеали та більш поглибленого вивчення життя та діяльності митців.

12.05.2015 р. вчитель Сабчук-Шкарпета у цікавій, нестандартній формі провела позакласний захід з учнями 7-х класів «Літературна гра «Калейдоскоп»».

Але членами МО роботу з обдарованими дітьми було визнано недостатньою. Запланована інтенсифікація цієї роботи на наступний навчальний рік.

Отже, у наступному навчальному році перед МО вчителів світової літератури стоїть ряд завдань, на розв’язання яких спрямовані зусилля науково-методичної роботи закладу. Необхідно модернізувати методи роботи з обдарованими учнями. Всім педагогам проводити належну роботу з підвищення інтересу учнів до вивчення творів світової літератури, урізноманітнювати позакласну і позашкільну роботу. Важливим завданням залишається підвищення психолого-педагогічних знань вчителів.

Роботу кафедри вчителів світової літератури в 2008-2009 н.р. вважати задовільною. На наступний навчальний рік вчителі кафедри запланували велику кількість відкритих уроків та виховних заходів і планують працювати ще більш творчо і натхненно. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий